Sylvia Lamens


Hendrick Potlaan 9
3411 VL Lopik

M 06-36252566
T 0348-557128

KvK-nr 53520807
BTW-nr 1760.08.664.B01


info@handvat-lekkerinjevel.nl

Matrix

MatriXcoaching is één van de technieken die ik in mijn praktijk gebruik. 
MatriXcoaching is een techniek waarbij je je hoofd opruimt, opnieuw zelf indeelt en leert hoe je vervelende dingen uit je hoofd kunt zetten en vervangen.
Bij matriXcoaching begeleid ik je om structuur en ordening aan te brengen in je hoofd. 
Een structuur en ordening die je zelf bedenkt en die bij jou past!
Daardoor ben je beter in staat om nieuwe informatie op te nemen, te verwerken, op te slaan en weer toe te passen. 
 
Voor wie kan de matriXmethode een oplossing bieden?
De matriXmethode is geschikt voor zowel jong (vanaf 7 jaar) als oud.
Het kan een oplossing bieden bij leerproblemen, concentratratieproblemen, weinig zelfvertrouwen, angsten, buikpijn, vol hoofd, druk gedrag, bang voor dieren/onweer/verkeer.
Ook kinderen met ADHD, PDD-nos, autisme, hoogsensitiviteit, dyslexie en dyscalculie kunnen geholpen worden met de matriXmethode. De methode is daarnaast ook heel geschikt voor beelddenkers. 
Beelddenkers leren niet in woorden (taal), maar leren in beelden. Voor beelddenkers is het handiger om van de lesstof (letters, cijfers, woorden) plaatjes te maken en in hun hoofd te zetten.
Deze manier van denken komt omdat beelddenkers een rechterhersenhelft hebben, die dominant is.
Daardoor blijven ze in beelden denken en scoren ze dikwijls op cognitive vaardigheden lager, terwijl ze vaak wel hoger scoren op een IQ-test. Beelddenkers zijn vaak ook snel afgeleid, ze zien de wereld in beelden en zijn daardoor als het ware verbonden met de situatie en de emotie die erbij hoort.
 
Hoe werkt de matriXmethode?
Bij leerproblemen start je met het tekenen van je hoofd om inzicht te krijgen hoe je eigen hoofd eruit ziet en hoe het werkt. Waar staat taal? Waar staat rekenen? etc. Daarna ga je kijken, wat je zou willen veranderen in je hoofd, wat is handiger?
                                                        
         Hoofd van Annelou (11 jr) bij aanvang coaching                                   Hoofd Annelou nadat ze deze heeft opgeruimd en opnieuw ingedeeld.

Vervolgens leer ik je de ‘chaos’ in je hoofd op te ruimen, en een nieuwe (eigen) strategie te bedenken en gebruiken die handiger is. Dan ga je het alfabet goed in je hoofd zetten, en leer je woorden die fout in je hoofd staan, eruit halen en te vervangen door goede woorden. Ook de tafels zet je geordend op jouw manier in je hoofd. Het hoofd wordt opgeruimd, waardoor er rust ontstaat. Daarnaast wordt informatie geordend, waardoor het gemakkelijker terug gevonden kan worden.

Bij emotionele problemen leer ik je hoe je een vervelend plaatje, geluid, gevoel of gedachte weghaalt uit je lichaam (hoofd, buik, hart… ) en vervangt door iets prettigs. Een negatieve emotie ga je aanpakken en neutraliseren. 
Daardoor komt er ruimte voor nieuwe dingen. 

Al na één sessie merk je dat je meer rust hebt in je hoofd en lichaam. Je kunt de stof beter terug vinden in je hoofd, waardoor het leren makkelijker gaat en de motivatie toeneemt.

In ongeveer 3-5 sessies (van ± 5 kwartier) leer je hoe je alles wat je handig vindt (bewust) in je hoofd zet, vaak met plaatjes erbij.
Wanneer je je deze techniek eigen hebt gemaakt, kun je het daarna zelf gaan toepassen.
Echter soms vinden ouders en kinderen het ook prettig om zo nu en dan nog even een begeleide sessie af te spreken:
De techniek nog even herhalen en de dingen die op school weer nieuw zijn, ook in het hoofd erbij zetten.

Met deze methode kunnen stoornissen als dyslexie, autisme, dyscalculie niet worden opgelost, maar het kan de situatie wel verbeteren. 

De matriXmethode is ontwikkeld door Ingrid Stoop. Op haar website (www.matrixcoaching.nl) staan o.a. filmpjes en info over de methodiek.